Az Égi Világosság 46 évig havi egy, néha két számmal jelent meg 1898-tól 1944 decemberéig

Az „Égi Világosság” alapítása akkor került szóba, amikor egyletünk 1898 folyamán tespedéséből új életre látszott ébredni. Az újtagok, és közülük elsősorban néhai Tóvölgyi Titusz szóba hozták és az egyesület akkori elnökével, a felejthetetlen Doktor bácsinkkal megbeszélték, hogy jó volna egyleti közlönyt alapítani, mely báró Mikes János lapja, a „Rejtelmes Világ” mellett, esetleg ezzel szemben, egyesületünk irányát Magyarországon képviselné. A „Rejtelmes Világ” ugyanis inkább a kísérletező spiritizmust ismertette és határozott állást foglalt az újraszületés tanával szemben. Minthogy azonban a reinkarnáció szellemi vezetőink tanítása szerint egyik alaptétele a spiritizmusnak, mely a földi élet számtalan rejtélyét megmagyarázza, itt volt az ideje, hogy a tanunk iránt érdeklődő olvasóközönséget az újraszületés felől is tájékoztassuk – írja visszemlékezésében Havas Andor.
Lapunkat „Világosság” cím alatt akarták megjelentetni, azonban mikor ezt a polgármesternek bejelentették, akkor kitűnt, hogy ilyen cím alatt már létezik más, elektrotechikai folyóirat, és két lap nem viselheti ugyanazt a nevet. A tervezők tehát kénytelenek voltak a nevet megváltoztatni. Így lett belőle „Égi Világosság”.
Felelős szerkesztő Grünhut Adolf, szerkesztő Tóvölgyi Titusz 1898-1905
Az első szám 1898. december 21-én jelent meg, melynek élén Doktor bácsi a lap és a spiritizmus programját behatóan ismertette. Ezzel megjelent a spiritizmusnak egyesületünk által képviselt irányzata ismét a magyar közönség előtt, mert német nyelvű kiadásai „Reflexionen aus des Geisterwelt” és „Reformierende Blätter” cím alatt már a hetvenes és nyolcvanas években láttak napvilágot.
Az „Égi Világosság” mindjárt megjelenése után éles támadásoknak volt kitéve. De nem a materiális alapon nyugvó napisajtó, hanem a „Rejtelmes Világ” részéről. Mikes báró ugyanis határozott ellensége volt az újraszületés tanának és éles polémiát kezdett e felfogás ellen lapjában.
Mikes tehát kereszteshadjáratot indított lapjában a reinkarnáció ellen, s minden számban volt valami ilyes irányzatú cikk. De az „Égi Világosság” sem maradt adósa. Tóvölgyi vérbeli hírlapíró létére élesen válaszolt. Így folyt a polémia az első évben és a második év elején.
Dr. Grünhut Adolf beköszöntője az Égi Világosság első számában 1898 karácsony
A MI PROGRAMUNK
írta: Dr. Grünhut Adolf
I. Évfolyam. Mutatvány és I. szám. Budapest, 1898. december 21.
Azon spiritiszta mozgalmakat, melyek az újabb időkben társadalmunknak nemcsak intelligens, de alsóbb rétegeit is megragadták, figyelem nélkül mellőznünk, vagy éppen tagadnunk annyi volna, mint készakarva behunyni szemeinket ama struccpolitikát követve, hogy «amit nem látunk, az nem is létezik.»
Ez a mi mélykedélyű és minden nemes iránt fogékony lelkületű népünk az utolsó három évtized alatt minden erejét arra fordította, hogy a kultúrában elmaradottságát, mely századok kényszerű mulasztásának a következménye volt, nagy erőfeszítéssel helyrehozza. A nyugati civilizált népeknek nemcsak sorába áll és velük a kultúra minden terén vetélkedik, hanem némelyekben még az elsőbbséget is vitássá tegye, mely Istennek legyen hála sikerült is; így nem csoda, ha a lelki életnek spiritiszta irányát egy időre félrevetette és mellőzte. Míg a kultúra egyéb mozzanataiban felküzdötte magát oda, ahol a nyugati civilizáció áll, addig a spiritiszta mozgalmakban a külföldtől nagyon elmaradt. Mert míg a nyugati népeknél – sőt még északot is fölemlíthetjük – a spiritizmus hatalmas irodalmat teremtett és tekintélyes időszaki sajtóra támaszkodik, most ezt a mulasztást is helyre akarván hozni, mohó vággyal ragadja meg a spiritizmust, és ennek tüneményeit nagy szorgalommal tanulmányozza, kutatja.
De meg kell jegyeznünk, hogy itt a mohó vágyból eredő sietség nem csekély veszedelemnek lehet szülő anyja. Ezen a téren a kutató búvárnak óvatosnak kell lennie, és lassan, megfontolva haladnia előre. Itt a hirtelen fellobbanó és hamar lohadó lelkesedés, a céltalanul ide-oda csapongó kapkodás, csalódásokra vezet. Csak a komoly, nyugodt, józan megfontolás, különösen a céltudatos nyomról- nyomra haladás vezet azon ígéret földébe, mely igaz és tiszta ismerettel kecsegtet. „Hideg ész, meleg szív”, ez legyen a hivatott szellembúvámak a jelszava.
Hogy mi ma kilépünk azon tartózkodó helyzetből, a melyre nagy részben magunk kárhoztattuk magunkat, s a nagyközönség elé állva kibontjuk zászlónkat, annak többféle oka van. Ha nem is hivatkozunk arra, hogy már emberi természetünkben megvan az a nemes ösztön, hogy a szellemi kincseinket, a nagy eredményeket magában rejtő igazságokat embertársainknak is hozzáférhetőkké tegyük, más hathatós okok is buzdítottak arra, hogy a nyilvánosság elé lépjünk. Jelesen az, hogy akik az igazságot, melyet a spiritizmus rejt magában, bár még nem fogták fel teljes mivoltában, de szívvel-lélekkel ragaszkodnak hozzá s megismerni óhajtják, azoknak vezetőik, tanácsadóik, mentoraik legyünk; mert itt könnyen csalódások, sőt veszedelem is érheti őket. Ennek a mustármagból nőtt gyenge növénynek ügyes kertész ápolására van szüksége, mert csak így remélhető, hogy egykor nemes gyümölcsöket terem, és erőteljes fává fejlődve dús lombozató árnyéka alatt a fáradt vándornak üdülést, pihenést adhat. Addig ezt a gyenge növényt sokféle veszedelem fenyegeti: hol az időjárás viszontagságai, hol az élősdi növények és falánk rovarok támadják meg, különösen pedig könnyen vadhajtások burjánozhatnak tövéből, törzséből, és ha nincs gondos kertész, aki az idő viszontagságaitól óvja, az élősdiek és rovarok ellen védi, ha nincs kezében a metszőkés, hogy a vadhajtásokat könyörtelenül nyesegesse: magára hagyatva elcsenevészedik, elpusztul.
Ami azon veszedelmet illeti, mely a gyakorlati spiritizmussal foglalkozókat fenyegeti, arról lesz még alkalmunk bővebben is szólani, de nem mulaszthatjuk el már most fölemelni intő kezeinket és óvatosságra figyelmeztetni azokat, akik tájékozatlanul adják magukat a spiritiszta gyakorlatokra. Mert ha 99 esetben még nem is történt baj, a századik esetben előfordulhat, és azt az egyet nem enyhíti a 99-nek jó eredménye.
Ez a morál a koronája a spiritizmusnak. Ehhez az erkölcstanhoz alkatelemeket, anyagot szolgáltatnak a szellemeknek a különböző médiumok által közölt tanításai, nyilatkozatai írásokban és beszédekben, melyek egymással összhangzásban lévén, a következő alaptantételekké tömörülnek:
- hogy van egy végtelen Ős-szellem, Aki még az előrehaladott szellemeknek is kinyomozhatatlan. Ő az alkotója a világegyetem minden részének, és minden ezekben levő lényeknek, Őbelőle állott elő minden, Ő kormányoz, Ő tart fenn mindeneket a változhatatlan törvényeivel;
- hogy az Ő általa és Őbelőle teremtett lelkek nem mulandók; halhatatlanok, akik e földi burok levetése után a mindenség különböző szféráiban a velük egyenlő szellemcsoportok tagjaivá lesznek, fejlettségük és előrehaladottságuk foka szerint éppen úgy, mint ahogy előbb tagjai voltak a földi lakók csoportjainak;
- hogy a lelkek tökéletesedhetnek, nem úgy értve, hogy erre nézve meg van az eshetőség, hanem mint amit Isten törvénye kíván minden világoktól és minden lénytől. Legyetek tökéletesek, mint a ti mennyei Atyátok tökéletes. (Máté 5,48.)
Tóvölgyi Titusz lemondása a felelős szerkesztésről
Havas Andor beszámolója egy szerkesztőségi megbeszélésről – 1920
“A folytonos polémia a „Rejtelmes”-sel bosszantani kezdett. Az a gondolat érlelődött meg bennem, hogy nincsen semmi értelme annak, hogy a spiritizmus két testvérirányzata tépázza egymást. Gyorsan elhatároztam magamat és cikket írtam erről „Spiritizmus és spiritualizmus” cím alatt. A cikket a múltakon okulva nem Titusz testvéremnek, hanem Doktor bácsinak adtam át azzal a kéréssel, hogy ha jónak találja, jelentesse meg az „Égi Világosság”-ban. Doktor bácsival akkor már olyan bizalmas voltam, hogy nyíltan előadhattam neki az okokat, melyek erre kényszerítettek. Doktor bácsi azután elolvasván, azzal adta át a cikket Tóvölgyinek, hogy a cikket jónak találja és az jelenjék meg a legközelebbi számban. Titusz testvérünk a cikket magához vette és szótlanul hazament. Másnap határozott hangon írt Doktor bácsinak, hogy kiköti magának, miszerint a lap szellemi tartalma felett ezentúl kizárólag õ, a felelős szerkesztő döntsön, és ha nem akarják megengedni, akkor lemond a szerkesztőségről.

Mikor azután Doktor bácsihoz felmentem, én voltam az első, akivel a nagy eseményt közölte. Szörnyen elszégyelltem magamat, hogy cikkem miatt ekkora felfordulás történt. De alig válaszoltam pár szót Doktor bácsi kijelentéseire, megjelent ott József, Izidor, Ödön és W. Alajos testvér, kiket, úgy látszik, Doktor bácsi hívott magához. Szégyenkezve kellett a levelet még egyszer végig hallgatnom. Mély csönd után megszólalt Izidor testvérünk, és azt mondta, hogy ha mi fiatalabbak, Ödön, Alajos és én támogatjuk munkájában a Doktor bácsit a lap szerkesztésénél, akkor vegyük Titusz lemondását sajnálattal tudomásul, és a felelős szerkesztést is vegye át Doktor bácsi, aki, mint egyesületünknek a szellemi vezetők által kijelölt vezére, lehet hivatva arra, hogy végérvényesen döntsön afelett, mi jelenjék meg lapunkban.
Az „Égi Világosság” fő vonzóerejét megjelenésétől fogva Doktor bácsi „Csevegések a kandalló mellett” című tárcacikkei képezték. Az a nagy közvetlenség, mellyel azokban az eseményeket elbeszélte, melyek figyelmét a magnetizmus, szomnambulizmus és spiritizmus jelenségeire fölhívták és őt lelkes spiritisztává tették, mindenkire nagy hatással volt az „Égi Világosság” olvasói körében. Azok az okfejtések és következtetések pedig, melyeket Doktor bácsi elbeszéléseihez fűzött, tisztázták gondolatkörünket és a spiritizmusról alkotott fogalmainkat.
Az „Égi Világosság” az első években havonként kétszer jelent meg. Míg azután egyik nyáron Doktor bácsi az egyszerűség kedvéért, és hogy a lap összeállításával járó teendőkkel ne kétszer legyen kénytelen egy hónapban foglalkozni, kettős számban küldte szét. Így jutottunk a mai alakhoz.”
Havas Andor – ÉV. 1920/9. sz.
Havas Andor mint szerkesztő 1906-1925
Ez az igényesen szerkesztett havilap igazi tárháza a színes hazai mozgalomnak. Szerkesztői közt a már említett Tóvölgyi Titusz mellett meg kell említenünk a publikációiból is ismert Havas Andort, aki 1906-tól (Grünhut halálától) 19 évig vitte a lapot.
Havas Andor újság-szerkesztőként méltó munkatársa Nérei Ödönnek. Az Egyesület lapját, az Égi Világosságot majdnem 20 évig szerkeszti, ezzel stabilitását biztosítva éppen a Névtelen Szellem tanításának korszakában.
Ő is megírta szellemtani alapkönyvét, amelynek címe is kifejező: “Az ember és rendeltetése – A spiritizmus megvilágításában.“ Könyve igazi szellemtani ihletésű összefoglaló munka, amely világos rendben foglalja össze a kozmosz és az ember létrejöttét, kapcsolatát és közös törvényeit.
Pátkai Pál átveszi az újság szerkesztését 1925-1942
1925-ben Havas Andor elhalálozott és az Égi Világosság szerkesztője, valamint az Egylet titkára az 1914. év óta tagsággal bíró Pátkai Pál (Pál médium) lett 1942. október 7-én bekövetkezett haláláig. Ezt az időszakot, beleértve az ezt követő ú.n. Rohay és Eszter csoport közötti szakadást és a diktatúra miatti pangást nevezhetjük az egylet harmadik korszakának. A fenti három korszak igen hosszú és komoly időnek számít egy Egyesület életében, hiszen zivataros időkben (kőkemény materialista közeg, ezredforduló, két világháború) és generációváltások közepette kellett a tagoknak az eszmét őrizve-nemesítve továbbadni. Csodálatos isteni vezetés által valósult ez meg ebben a testvéri közösségben.
Az alapító Grünhut Adolf (Doktorbácsi), a korán elhunyt Prohászka Antal (Antal médium 1824-1880), a nemzetközileg ismert Vay Adelma (1840-1925. V. 24.) médium atyai, illetve nővéri szeretettől áthatottan őrködtek, vigyáztak az Egylet törvényes működésére, odaátról pedig szinte rendszeresen oktatták, nevelték a tagokat az igaz úton való maradásra, az erkölcsi önmunkálkodás érdemességére. De ugyanígy kivették részüket az egyleti élet alakításában is. Az történt ugyanis, hogy József (Merényi) és Mária (Rohayné) médium 1930-, illetve 1931-beni elhalálozásával az Egyletnek mindössze két oszlopos médiuma maradt: Béla (Rohay) és Pál (Pátkai). Az isteni gondviselés szükségesnek látta tehát ebbe az Egyletbe való besorolását egy olyan médiumnak, aki 1912-től saját körében kifejtett igen magas színvonalú kijelentések közvetítésével hívta fel magára a figyelmet („A mai kor vallása” 1913). Pátkai Pál 1929. év elején ismerkedett meg vele, és mindent elkövetett annak érdekében, hogy ezt a kiváló médiumot: Bőhm Mihályné szül. Papp Esztert (Kőröshegy. 1882-1977. IX. 20.) megnyerje az Egylet számára, ami 1931 okt. 7-én be is következett azáltal, hogy Eszter és köre beolvadt az Egyletbe. A november 12-i egyleti ülésen már el is
hangzott a Névtelen szellem beköszöntő beszéde.
Az Égi Világosság szerkesztőségi címe 1932. évtől kezdve XII. kerület Lejtő út. Pátkai Pál ugyanis, mint sikeres földmérnök, itt építtette meg önálló villáját, ez lett otthona, de magányát (felesége még 1912-ben elhunyt) a fenti évtől önzetlenül megosztotta a Bőhm házaspárral, vagyis Eszter médiummal és férjével. Ezen felül vasárnaponként itt találkoztak a budapesti spiritiszták, hogy kötetlen formában, szabadegyetemi szinten, és a Tégla u. 13. szám alatti székházi szabályok mellőzésével, beszéljék meg az éppen aktuális problémákat.
1942-ben váratlanul meghal Pátkai Pál. Lassan megérkezik a Front is Budapestre. Az újság azonban változatlanul megjelenik, egészen 1944 december végéig.
Ezalatt a két év alatt egymásnak adják a szerkesztést, kiadóvezetést a potens egyesületi tagok, Roboz Árpád, Molnár László, Baumann Gyula, Terjéki Rudolf és Szilágyi Imre. Néha kéthavonta, negyedévente cserélődnek. Lásd alant az utolsó évi kimutatást.
A háború utáni üldöztetés
1949. július 5-i BM határozattal ugyanis – szinte az egyházak üldözésével egyidejűleg – az Egylet feloszlatásra és vagyona, így a Tégla u. 13. szám alatti székház is elkobzásra került. Előfordult házkutatás is, a rendőri megfigyelés pedig bármikor elrendelésre kerülhetett. Maradt tehát mind az egyleti tagok, mind az eszme más követői részére a befeléfordulás, a családi, baráti körökbeni – szinte titkos – összejárás és az eszmének csendes megélése, amit nevezhetünk túlélési modellnek is.
A könyveket a tagok szétosztják egymás között hazaviszik rejtőzködnek. várva a lehetőség szerinti megújulást.
Újraébredés – 1989 után
Ezt a rendszerváltás hozza majd el, 1989-ben – óvatosan kezdik a terjesztést újólag. Különösen hiteles központja az idulásnak Herminka néni Zugligeti háza, ahová fiával Molnár Szilárddal magukhoz vették Eszter nénit (Eszter médium) élete alkonyára. Ide jártak könyvért és beszélgetésért mindenhonnan azok, akiknek tudomására jutott az újraindulás. Újabb könyvek már nem születtek ebben a közegben csak az eszme és az energia maradt meg “fenn a hegyen” Zugligetben.
Fogalommá vált a hely, olyannyira hogy az előkerült könyvek nagy része elfogyott, szükségessé vált a reprint után-, majd újranyomás. Több mint húsz évig – 1990-től 2013-ig – Herminka néni haláláig tartott ez az időszak.
Ezidő alatt jelentkezett a Clevelandi Harmadik oszlop prominens képviselője: Pőcze József és Zita médium. Többször ellátogattak Budapestre és felvállaták a clevelandi csoport finanszírozásával az eddig ki nem adott Eszter médiumi kéziratok szerkesztését és nyomdai finanszírozását. A szerkesztést Vay Valéria vállalta magára. A könyvnyomtatást az Open Art nyomda végezte. Egyben az amerikában keletkezett kéziratokat, melyet Zita médium közvetítésével kaptunk szintén kiadatták.
Az Égi Világosság utolsó évfolyamának (46. évfolyam, 1944. január-december) impresszuma.
Égi Világosság
Okkult tudományos és etikai folyóirat.
Budapest
46. évf. 1. sz. (1944. jan.) – 46. évf. 12. sz. (1944. dec.)
Megjelent: minden hónap 1-én
Felelős szerkesztő: Molnár László; júniustól: Terjéki Rudolf; novembertől: Szilágyi Imre
Szerkesztő: Szilágyi Imre, júliustól: Terjéki Rudolf
Felelős kiadó: Baumann Gyula, szeptembertől: Szilágyi Imre
Kiadó: Szellemi Búvárok Pesti Egylete, októbertől: Magyar Pszichikai Kutató Társaság
Szerkesztőség: Budapest II., Tégla utca 13., júniustól: Budapest XII., Lejtő út 11/b.
Kiadóhivatal: Budapest II., Ezredes utca 14., szeptembertől: Budapest XII., Lejtő út 11/b.
Nyomda: Urbányi István Könyvnyomdai Műintézete, Budapest VI., Zichy Jenő utca 36.
Méret: 22 cm
Megszűnt. (6.250/1944. M. E. számú rendelet)
Lelőhely:
Budapest. Országos Széchényi Könyvtár
Debrecen. Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár
Debrecen. Debreceni Református Kollégium Nagykönyvtára
A magyar sajtó 1944-ben. Bibliográfia, kézirat. Összeállította: Herczeg Tünde Zita Budapest, 2015
Kosztolányi Dezső napilapokban és folyóiratokban megjelent írásainak jegyzéke 4.
Égi Világosság (1898–1944) OSZK
Spiritisztikai folyóirat, 1924. januártól: „spiritista folyóirat”. Megjelent havonta kétszer, 1906. januártól havonta egyszer, összevont lapszámokkal, 1907. januártól pedig havonta. Felelős szerkesztője Grünhut Adolf volt, 1906. novembertől Havas Andor, majd Pátkai Pál. Kiadta „A Szellembúvárok Budapesti Egylete”, 1915 augusztustól „A szellemi búvárok pesti egylete”, 1917. decembertől „A szellemi búvárok pesti egyesülete”, 1920. májustól „A szellembúvárok pesti egyesülete”, 1924. augusztustól a „Szellemi Búvárok Pesti Egylete”. Felelős kiadója az 1922. 2. számtól Rohay Béla volt, az 1925. 9. számtól László Pál.
Az 1933. 9. számtól a szerkesztésért és a kiadásért egyaránt Pátkai Pál volt felelős [Voit szerint: felelős szerkesztője előtte Hausser Adorján (Havas Andor), kiadta Grünhut Adolf, 1906. novembertől Hausser Adorján, 1921. márciustól Rohay Béla, 1925. augusztustól László Pál, majd] az 1935. 11. számtól felelős kiadó Baumann Gyula volt. Tulajdonosa a Szellembúvárok Egylete. Nyomta Spitzer Márk, 1907. júliustól Benes Sándor Könyvnyomdája, 1909. januártól az Uránia Könyvnyomda. Az 1934. 1. számot Pál Ferenc nyomdája nyomta, az 2. számot a Merkantil Nyomda, a 3. számtól a Centrum Kiadóvállalat, az 1935. 6. számtól Urbányi István Könyvnyomdája, a 7. számtól pedig Szepes és Urbányi Könyvnyomdája.
Földolgozta: Deres Kornélia, Sófi Boglárka
Lelőhely: FSZEK (1903–1905, 1909–1910, 1912–1913), OSZK (1903–1936)
Szemlézve: 1903. jan. – 1936. dec. (Hiányzó vagy csonka lapszámok: 1934/4.)