Téves fogalomalkotás
Az ember téves fogalomalkotására utal maga az elnevezés, hiszen azt sugallja, hogy Isten megpróbál minket, és ha kiálljuk a próbát, akkor elnyerjük kegyelmét és jóindulatát. Istennek nincs szüksége semmilyen „kísérletre”, hogy valamilyen döntést hozzon. Ő tökéletes pontossággal tudja minden döntésünket, még ha azokat szabad akartból is hozzuk meg. Ennek ellenére a próba valamilyen vizsga alkalom, amikor megmérettetünk, de a megmérettetés nem Isten vizsgálódása miatt kell, hanem saját magunk részére. Elhomályosult szellemünk ugyanis ily módon szerez tudomást saját magunkról, erőnkről vagy éppen gyengeségünkről. Ilyen formán a próba hasznos akkor is, ha kiálljuk, de akkor is ha elbukjuk. Hiszen mindkét eset szellemi hasznunkat szolgálhatja. A sikeresen kiállt próba megerősíthet bennünket a jóban, a szeretetben, az elbukott próba ráébreszt bennünket saját gyarlóságunkra, tökéletlenségünkre. Levonhatjuk a helyes következtetést, okulhatunk saját nézetünk helytelenségéből, gőgünk, büszkeségünk csorbát szenved.
De hát éppen ez a cél!
Hiszen ebből is meríthetünk erőt és elszántságot – Istenbe vetett hittel. A próbák, megpróbáltatások okát és mikéntjét általában a testet öltésünk előtt tudjuk és vállaljuk. Bizonyos esetekben éppen azért vállalunk egy utolsó testet öltést, hogy a földi világ testet öltési kényszerétől való végleges megszabadulásunk előtt megbizonyosodjunk saját erőnkről és szeretetünkről, ezáltal magasabb világ lakójává válhatunk. Létezik egy harmadik ok is, mégpedig az az eset, amikor egy – a föld porából kinőtt szellem – szeretetből és szolidaritásból valakinek a megsegítése, felemelése érdekében vállalja a földi élet megpróbáltatásait, mely alkalmak tanítást, példamutatást is szolgálhatnak.
Az Evangéliumi spiritizmus irodalma – szinte valamennyi könyvében – igen részletesen foglalkozik a témával, mivel az ember nehezen érti meg a megpróbáltatások okát, célját, funkcióját. Tévesen úgy véli, hogy a sikeres és könnyebb élet az ő jutalma, míg a szenvedés Isten büntetése, pedig a lényeg: sokoldalú tanítás, nevelés.
Kiragadva néhány idézet:
„Hiszen a lelkek azért öltözködnek testbe, hogy megkísértessenek, hogy megpróbáltatásokat élhessenek keresztül, hogy a megszerzett jót, az elismert igazat próbára tegye az idő, az alkalom, a körülmény, a végzet, a sors….”
„És eljön az idő, amikor azokért a szenvedésekért és nehéz megpróbáltatásokért, amelyek titeket ezeknek felismerésére kényszerítenek, megalázkodással adtok majd hálát, holott most azért imádkoztok, hogy az Isten távoztassa el azokat tőletek. Mert azok a megpróbáltatások a ti lelketek nevelőeszközei, azok hozzák majd ki belőle az eredményeket, amelyeket kedvtelve, megelégedéssel raktok félre, mint a földi élet eredményeit…”
„Mert nincsen elhagyva a földi ember, hiába látszik kietlennek, vigasztalannak és sivárnak a földi élete; sőt még akkor sem, ha a legnagyobb szenvedések és megpróbáltatások vannak is elhintve az élete útján.” (Evangéliumi spiritizmus-I.)
„Az élet mindenkinek rejteget megpróbáltatást. Nincs egy sem, aki kivétel volna a sors kezében. Csak nem egyszerre jön. Balga az az ember, aki beleringatja magát a kiváltságosság állapotába, mert bizony mindenkinek mindenből le kell vizsgáznia. Úgy a gazdag, mint a szegény próba alatt van, tehát sem az elbizakodásra, sem a kétségbeesésre nincs oka az embernek…” (Névtelen Szellem közleményei-I.)
„Megpróbáltatásul vagytok a földre küldve, azokért a megpróbáltatásokért, amelyek a lelketekből kiváltják, kiolvasztják az igaz mennyei értékeket, és elválasztják az énetekben a salaktól…” (Ezoteriák-I)
ÁGOSTON
Download this article as an e-book