Miért engedi Isten a kísértést?
Sokunkban felmerülhet a kérdés: Ha Isten mindenható, miért nem akadályozza meg a körülöttünk ólálkodó kísértő gonosz ténykedését, miért tesz ki bennünket ilyen veszedelemnek.
„Az ember szellemi fejlődésének egyik legfontosabb velejárója, hogy az általa megismert igazság ütközik a még benne lappangó, valamint a látható és láthatatlan környezetéből „erősítést” kapó rosszal. Ez ütközés sorozatos választási ill. döntési helyzetet eredményez, melyben megmérettetik a jóra való hajlandóság és küzdeni akarás. E megmérettetés célja saját magunk valódi megismerése, megerősödés Isten igazságában. De ugyanígy célja a tanítás, példamutatás embertársaink és bennünket környező – testet öltésre készülő – szellemvilág számára, sőt a kísértő számára is! E folyamat természetes részét képezi Isten nagyszerű üdvtervének, melynek végrehajtásában (ld. Jákob létrája) a teljes szellemvilág kiveszi részét. Így a rossz kísérti a nála jobbat (ezzel mintegy belé kapaszkodik).
Sikeres helytállás esetén a rossz veszít a rosszból, ezáltal feljebb emelkedik. A kísértésben helyt álló személy megerősödik, így szintén feljebb emelkedik. Bukáskor mindketten veszítenek. Mindannyian kísértést szenvedünk, ugyanakkor (bármilyen jónak hisszük magunkat) kísértjük a nálunk jobbakat – úgy a látható, mint a láthatatlan világban,- hiszen még tele vagyunk törvénytelen érzéssekkel, vágyakkal, hajlamokkal.” (Keresztény hittan útkeresőknek)
Részlet az Evangéliumi Spiritizmus I. kötetből:
„Hogy az ember mennyire tökéletlen, kicsiny és gyarló, azt az isteni Gondviselés jól tudja, annyira, hogy még mielőtt az ember valamely fogyatékosságából kifolyólag bűnt követne el, előre tudja, hogy el fogja azt követni. Sőt módot és alkalmat nyújt neki a megkísértésben, hogy lelkének az a tökéletlen vágya, az a hibás természete önmaga előtt is láthatóvá, felismerhetővé és érzékelhetővé váljék. Szükség van arra, hogy az ember így önmaga előtt újra meg újra megszégyenüljön, mert amennyire az ember a maga szellemi elvakultságában takargatja a gőgöt a lelkében, az első pillanatban kész minden cselekedetét jónak és igaznak minősíteni, és magát értékesebbnek tartani többi fogyatékos embertársánál, azaz hajlamos magát mindig túlértékelni.
… Hogy tehát önmagára ismerjen, hogy belássa gyarlóságát, kicsinységét, rosszra való hajlandóságát, az Úr időről-időre megengedi, hogy a végzet olyan helyzetbe, olyan állapotba sodorja bele az emberi lelket, ami reá éppen a legérzékenyebben hat, hogy botlásával vagy elbukásával a bűnnek és tévelygésnek ősanyja: a gőg feloldódjék a lelkében és legalább azon a fájdalmas részen az ütközés által alázatosabbá váljék.
… Hiszen a lelkek azért öltözködnek testbe, hogy megkísértessenek, hogy megpróbáltatásokat élhessenek keresztül, hogy a megszerzett jót, az elismert igazat próbára tegye az idő, az alkalom, a körülmény, a végzet, a sors.”
Ágoston
Download this article as an e-book