Az alázat hitből fakadó erény, mely képessé teszi az embert a tanulásra
A tomboló fogyasztói materializmus világában, ahol az önmegvalósítás, önérvényesítés és a karrier jelenti a siker kulcsát, az alázat inkább a balek és a lúzer szinonimájává vált, és mint olyan nem tartozik a preferált személyiségjegyek közé. Sokan a gyengeség és tehetetlenség jelének tekintik, és az életmód tanácsadók (coach-ok) is ennek az ellenkezőjét „tanítják”. Pedig valami egész mást jelent, és éppenséggel a személyiség erkölcsi értékét és erejét fejezi ki.

Az alázatos ember természeténél fogva megtöri a rosszat
Az alázat hitből fakadó erény, mely képessé teszi az embert a tanulásra, okulásra és a bölcsesség befogadására. Saját tökéletlenségünk belátásán és elfogadásán alapul, mely Isten megbocsátó irgalmának egyik alapfeltétele. Az alázatos embert nem lehet megalázni, hiszen érzi és tudja saját gyengeségét és kicsinységét, de ezt nem a világi, hanem egy magasabb erkölcsi értékrend mércéje alapján érti. Ezzel magára vonja Isten áldását a békességet és megelégedettséget. Az alázatos ember higgadt, őszinte és nyitott, hasznosan építkezik más emberek hibájából vagy az őt ért kritikákból. Ezzel szellemi gazdagsága folyamatosan gyarapodik. Az alázatos ember természeténél fogva megtöri a rosszat saját maga körül, békessége kisugárzik. Nem suhogtatja folyton maga körül az igazság kétélű kardját, kíméletes embertársával, ha szembesíteni kell valamilyen bűnnel vagy hibával. Mivel a gőg a legkárosabb ősbűn, az alázat a gőg leküzdésének az egyik legfontosabb – Isten által megáldott – fegyvere. Istenhez való viszonyunkban életünk és sorsunk hálás elfogadásából áll, és abból a mély meggyőződésből, hogy saját sorsunkat a Mindenható kezébe helyezve érhetjük el a legtöbbet.
Az Evangéliumi spiritizmus irodalmában a szeretet és az alázat tanítása kapta a legnagyobb hangsúlyt. Valamennyi könyvben bőséges anyagot találunk, szebbnél szebb gondolatokkal. Néhány kiragadott idézet:

Névtelen szellem közleményei I.
„Alázatosság és szeretet ez legyen a fő cél, mert ez ellen vétkezik elsősorban a legtöbb ember. Ha valakit előzőleg gyűlöltek és átkoztak, most arra törekedjék, hogy szeressék és áldják. De ezt nem szavakban, hanem tettekben és érzésekben kell a lélekben életre kelteni. Legyetek alázatosak! A hatni vágyás helyett hatások elfogadására rendezzétek be lelketeket, mert ez a gőg első fokozatának megtörése.”
„Azért kell az alázatosság, a belátás, az engedelmesség okvetlenül a haladáshoz, hogy bármilyen kedvezőtlenül érintse is az egyént a hibáiból kifolyó vereség, csalódás és fájdalom: el tudja viselni, és lelkének javára fordítsa még az igazságtalan vádakat is. Ily módon könnyen és hamar megtalálja az utat, melyen helyes irányban haladhat az, aki elszakítja magát hibáitól, és tévedéseihez nem ragaszkodik mint igazságokhoz, hanem az általa jónak ismert igazat feláldozza a jobbért…..
Méltán az alázatosság az öntöző vize a mennyek országát jelképező mustármagból nőtt csemetének, mert alázatosság nélkül úgyszólván tolakodás minden szellemi titkok után való kutatás, és a tolakodó elől minden értékesebb dolgot el szoktak zárni; így a mennyek országának titkai is a szegényeké és alázatosaké.”
Titkos tanítások III.
„Tehát első és fő kellék az isteni szolgálatban az alázatosság megszerzése. A lelki alázatosságé, nem pedig a külső ember megjelenési formájában megnyilatkozó megalázkodásé, amely külsőleg talán ájtatoskodó, kegyes élet látszatát mutatja, hanem a lélek alázatossága, a léleknek az a benső megtérése, amely nem „az ember” előtt tetszetős alakban akar megnyilvánulni és magáról életjelt adni.”
„Tia ti csendes, alázatos, jóra igyekvő, becsületes életetekkel többet cselekedtetek, mint a világ szerint nagy hangon igazságot hirdető prédikátorok, akik lélekben meg nem tértek, s akik bár igazságot szólnak, és jót beszélnek, de mindent az ő múlandó énjük dicsőségére fordítanak.”
ÁGOSTON
Download this article as an e-book