A tegnapi napon kaptunk egy üzenetet. Így szól:
“Tisztelt szellemi búvárok! Szeretném megkérdezni, hogy hogyan gyászoljunk? Hogyan tekintsünk innen elköltözött szerettünkre? Hogyan éljük meg a gyászmunkát? “
Alá ís írta nevét a kérdező, de természetesen nem oszthatom meg, mert erre nem jogosított fel.
Ha valaki gyászol, annak jószerivel megmagyarázhatatlan a halál. Ágoston mégis megpróbálta. Mert a gyászolót nem szabad egyedül hagyni.
Gondolatok a gyászról
1./ Ha elköltözik egy szerettünk, – függetlenül attól, hogy ateisták, felekezeti hívők, vagy spiritiszták vagyunk – komoly szenvedést jelent.
2./ Az első sokkot követi a felmerülő ügyek „rendezése”, ami még segíthet is a gyász munkában.
3./ Nincs általános recept, a szenvedés kikerülhetetlen, amit azonban az Isteni gondviselés a javunkra fordíthat.
4./ Néhány szempont:
- Ha hívő, vagy ha nem is hívő a család célszerű a hagyományok ésszerű követése. Ami azt jelenti, hogy valamilyen egyházi szertartás keretében búcsúzzunk.
- Kerülni kell az „alternatív” megoldásokat (pl. nyilvános spiritiszta búcsúbeszéd), mert megbotránkozást keltene az ismerősök és rokonok körében.
- Persze ha a meghívottak egységesen a spiritizmus talaján állnak, akkor lehet szó ilyesmiről. (pap nélkül, mikró gyülekezet vezetője által lebonyolított, elmélyült megemlékezés, melyet az Istenben vetett hit, hála és alázat hatja át)
- Kerülni kell a hatalmas felhajtást, – hintó, aranykoporsó, méreg drága síremlék, a környéken kapható összes virág felvásárlása, celebek bevonása stb.
- Fő a mértékletesség mindenben, – a világi megemlékezések véget nem érő áradata helyett a túlvilág felé fokuszálni.
5./ Persze a temetés után kezdődik a neheze, a gyász feldolgozása. De ezt a munkát át kell hassa a remény, bizonyosság, hála (?) és optimizmus. Tehát:
- Ne akarjuk visszahozni az elhunytat.
- Még véletlenül se forduljunk látókhoz, gyanús médiumokhoz szerettünk megidézésére.
- Kerüljük a notórius temető látogatást, Az elhunytunk ugyanis úgysem ott van.
- Imánkban beszéljünk az elhunythoz, szeretettel, optimistán, a találkozás majdani öröméről.
- Bátorítsuk a földi környezet elhagyására, és a reá váró munka majdani elvégzésére.
- Mindenképpen Istenhez fordulva, belé vetett bizalommal.
- Egy idő után már hálát is adhatunk – nem a halálért – azért, hogy mennyi földi évet élhettünk meg közösen, hitben szeretetben.
6./ A szellemtani irodalom elég gazdag a témát illetően, de igazából komoly elmélyedéssel találjuk meg a nekünk szóló biztatásokat, intelmeket. Íme néhány kiragadott idézet:
Adelma: Elmélkedések
Valamely szeretett lény halálakor.
Ő meghalt, könnyek áztatják arcotokat, s lassú léptekkel követitek koporsóját. Szívszaggató kiáltással borultok utoljára a holttetemre. De hiába, a külső burkot vissza kell adnotok a földnek, annak el kell enyésznie, amint ezt az örökké élő szellem elhagyta. Búsan tekintetek a helyre, amelyet legjobban kedvelt; mintha hallanátok a dalt, amelyet olyan gyakran énekelt, még meleg a helye az ágyban, amelyben szenvedett. Itt vannak a virágok, amelyeket szeretettel ápolgatott; a félig telt pohár, melyből utoljára ivott, itt a felnyitott könyv, amelyből még nemrég olvasott: ezek mind megannyi emlékeztető jelei a most eltávozott életnek. De hiába! Isten elszólította őt, és a szellemnek minden orvosi tudomány dacára ki kellett lépnie a testből, amely most mozdulatlanul és hidegen fekszik könnyező szemeitek előtt.
Azokra nézve, akik nem hisznek a viszontlátásban, rettenetesek ezek a gondolatok, és szinte elviselhetetlen egy ilyen drága lény elvesztése feletti fájdalmuk; de a jámbor hívő ilyen alkalomkor feltekint az égre, ahol mindnyájan újból találkozunk, és ebben a tudatban megvigasztalódik. Sajnos a földi vallások gyakran nem képesek a fájdalmat és vigasztalanságat enyhíteni, és az embert felemelni! Szenvedélyes vagy lobbanékony emberek, akik nem tudnak vigasztalódni és mindenáron követni akarják elhunyt kedvesüket, hányszor rohannak őrületbe, vagy követnek el öngyilkosságot, hányszor végződik lassú elsorvadásban a reménytelen és elfásult emberek kétségbeesése!
A szellemi ember egészen másképp viselkedik a drága halott halálos ágyánál. A legnagyobb fájdalmat is fel tudja Istennek áldozni; megnyugszik abban, hogy a szeretett lény valódi hazájában eléri megérdemelt fokozatát, és arra a hatalmas vigaszra támaszkodik, amelyet Isten minden szellemi embernek megad: a szellemi közlekedés reménységére. Az emberi, testszerinti szeretet csakhamar szellemi, tökéletes szeretetté változik át, és közöttük szellemet, és embert egyaránt nemesítő érintkezés következik be. Milyen vigasztalás, hogy a halál után is közlekedhettek szeretteitekkel! Ha tehát a fájdalom még oly mély sebet üt is, viseljétek el azt szellemi emberek bátran, hiszen megvan számotokra az érintkezés vigasztalása, ha Isten azt megengedi. Igyekezzetek érdemesekké válni erre a kegyelemre, hogy ilyen esetben ne álljatok minden segítség nélkül. A szeretett lény elvesztése nem fáj nektek úgy, mint a többieknek, ha elszomorít is titeket, hanem mindinkább az igazi szellemi otthon felé vonz, ahol már nincsen elválás.
Hephata:
Aki győzedelmeskedett a halál borzalmán, annak életkedve megkétszereződik.
Azokért imádkozom, Istenem, akik most fájdalomtól megtörten állnak elhunyt kedveseik koporsójánál. Percről-percre születnek és percről-percre halnak emberek; egyrészről az öröm deríti fel, másrészről a fájdalom szorítja össze az emberi szíveket minden pillanatban. Végtelen jóságú Atyám, én ez utóbbiakért imádkozom. Óh küldd el azokhoz, akik most egy szeretett lény halálos ágyánál állnak, a Te vigaszodat, amelyet senki más nem adhat: a viszontlátás hitének vigaszát. Nem halottak azok, akik éppen most haltak meg, ők élnek, nem elhunytak ők, hanem feltámadottak. A szeretet honában élnek most, és az irántuk való szeretet kapcsa vonz minket is oda utánuk. Nem akarunk sírni és panaszkodni, hanem örvendezni megszabadulásukon. Óh Istenem, küldd el a Te vigaszodat a kétségbeesettek szívébe, azokéba, akik azt hiszik, hogy a halál örökre elválasztotta őket az elhunyttól. Engedd, hogy ennek a vigasztalásnak bizonyossága egészen elfoglalhassa szívüket. Ámen.
Keresztény hittan:
„A szenvedés és halál nem Isten büntetése, hanem a bűn következményeinek „munkába állítása” az ember javulása érdekében. A halál a tökéletlen és bűnös élet múlandóságát és tarthatatlanságát hivatott „tanítani”. A múlandóság megtapasztalása során feltámad az ember vágya az örök életre, …
… A szenvedés képes elhomályosultságukban Isten létét is tagadó emberek szemének felnyitására (megtérésére), nagy elhatározások „pálfordulások” kiváltására. A halál fájdalmas elválás és átalakulás, melynek hatalmas erejét, megrendítő voltát jól érzékelteti Megváltónk könnyekre fakadása Lázár sírjánál. (annak ellenére, hogy Jézus örök életbe vetett hite, tudása megkérdőjelezhetetlen). Mélyre süllyedt világok fejlődésének törvénye, mely dicső és tévelygő életeket egyaránt a múlt „süllyesztőjébe” teszi. Egyrészt a feltámadás és öröklét iránti vágy felébresztését szolgálja, másrészt elválasztja ugyanazon szellem különböző életszerepeit egymástól, – biztosítván a sokoldalú tanulás és megtisztulás lehetőségét.
ÁGOSTON
Download this article as an e-book